Obnovljeni SKJ održao je u Beogradu 14. i 15.
kongres partije. Na 16. kongresu SKJ u Kotoru, održanom 17 – 18.
decembra 1994. godine usvojen je Program SKJ:
Pred novim zadacima
Za 75 godina revolucionarne borbe SKJ je postigao
brojne pobede nad klasnim neprijateljem, ali i doživeo mnoge poraze.
Zadnji neuspeh, krajem 80-ih i početkom 90-tih godina ovog veka
je najteži, jer se događao u vreme kada je SKJ bio vodeća snaga
jugoslovenskog društva, imao dva miliona članova i, objektivno mogao
da se suprotstavi snagama kontrarevolucije i pronade puteve za savladavanje
nastalih ekonomskih i politickih teškoća. Razlog zbog čega to nije
učinio ne leži u snazi klasnog neprijatelja niti u objektivnim protivrečnostima
i teškoćama razvoja našeg društva, već u nespremnosti i neodlučnosti
organa partije i države, i ne samo njih, da brane revolucionarne
tekovine i socijalisticki društveni poredak. Pasivan odnos radničke
klase u toj borbi rezultat je činjenice da ona, do tog vremena,
još nije bila preuzela potpuno vlast već su je, u njeno ime, vršili
i drugi subjekti društva. Otuda, to nije poraz revolucije vec poraz
birokratizovanih partijskih i državnih rukovodstava i vodećih socijalitičkih
snaga uopšte.
Revolucija je zastala, ali njene brojne tekovine odolevaju kontrarevoluciji,
jer su trajna tekovina višedecenijske borbe komunista i radnicke
klase, pa ih je, bez obzira na sva nastojanja klasnog neprijatelja,
nemoguce uništiti. One će i ubuduće, biti osnova razvoja zemlje
i naroda, priznavali ih, zvanično, sadašnji vlastodršci ili ne.
One su i oslonac jugoslovenskim komunistima u borbi za obnovu radničkog
i komunističkog pokreta i nastavljanje socijalističke revolucije.
Odbrana istorijske istine o revolucionarnom putu SKJ i dostignućima
socijalizma u našoj zemlji je pitanje »biti il’ ne biti« jugosovenskog
komunističkog pokreta. To je neophodna pretpostavka i glavni politicki
adut za ukupnu društvenu akciju naše organizacije.
Ovo je istorijski trenutak u kome je potrebno da jugoslovenski komunisti
objektivno ocene svoju revolucionarnu borbu i njene razultate i
ukažu na mogućnosti razvoja socijalizma na jugoslovenskom prostoru.
Ovaj Program, zajedno sa Programom Saveza komunista Jugoslavije
iz 1958. Godine, čija osnovna načela nisu izgubila od svoje aktuelnosti,
obezbeđuju nam neophodno teorijsko »rukovodstvo za akciju« u bliskoj
buducnosti.
O NAMA
1. SKJ u Srbiji nastavlja i u novim uslovima izgrađuje tradiciju
Komunističke partije. Mi smo ostali KOMUNISTI Titovog kova, dosledni
poštovaoci pozitivnih tekovina socijalizma.
Sa novim ljudima, novim oblicima borbe, imajući u vidu pouke i iskustva
od 1919 – 1989. godine možemo i hoćemo ponovo izgraditi društvo
sa čovekom u centru. Osnovno programsko opredeljenje naše partije
i dalje je:
– SOCIJALIZAM na osnovama društvene svojine i samouporavljanja,
– Ravnopravnost naroda i narodnosti,
– Jugoslavija od Triglava do Đevdelije,
– Sloboda, Nezavisnost i Nesvrtstanost naše domovine.
2. SKJ nije priznao, niti će priznati razbijanje SFRJ, jer je ono
rezultat uzurpacije prava od strane najbogatijih država sveta i
nacionalističkih elita po republikama i pokrajinama. Razbijanje
je nelegalno i nelegitimno, suprotno volji i interesima naroda i
narodnosti SFRJ – koje o tome niko nije pitao – a u funkciji politike
novog svetskog poretka.
3. MI smo dosledni protivnici globalizacije, zalažući se za nezavisnost
i nesvrstanost naše zemlje. Zalažamo se za referendum o pristupanju
“Partnerstvu za mir NATO”, kao i u EU.
Globalizacija je novi oblik neokolonijalizma, koju predvode SAD
preko multinacionalnih kompanija sa ciljem pljačke materijalnih
dobara i potčinjavanja prvenstveno nerazvijenih zemalja.
Ciljevi globalizacije u Jugoslaviji su:
– potpuna i obavezna privatizacija,
– smanjenje broja radnika i nadnica,
– smanjenje socijalnih davanja.
4. MI KOMUNISTI smo protiv ove bezocne pljačke kroz privatizaciju.
Sadašnje i dosadašnje reforme donose bolji život samo onima koji
već 15 godina pljačkaju društvenu imovinu i time osiromašuju ogromnu
većinu stvaralaca profita.
“Društvena svojina je bolest, a lek je privatizacija” – rekao je
ministar, a taj lek deluje ovako: proizvodnja stoji, raste nezaposlenost,
blokiraju se putevi i železnica, štrajkuje se glađu, vlast se svađa
oko fotelja itd.
5. Sprečavanje dalje privatizacije društvenih preduzeća i društvene
imovine, osnovni je preduslov sprečavanja potpunog gubitka samostalnosti
i i identiteta države i zato je moralna obaveza građana, a prvenstveno
radnika, da se energično suprotstave tom procesu otimačine.
6. SKJ u Srbiji nema drugih interesa osim interesa radničke klase.
Zato nam pristupite bilo kao član, ili kao simpatizer u KORAK-u
Sa Vama se možemo izboriti protiv ove beskrupulozne pljačke kapitalista
iz inostranstva i domaćih “novopečenih buržuja”.
STATUT
ORGANIZACIJE SAVEZA KOMUNISTA JUGOSLAVIJE U SRBIJI
(Neki važniji članovi)
Član 1
SKJ u Srbiji je organizacija Saveza komunista Jugoslavije – revolucionarne
partije radničke klase i svih radnih ljudi opredeljenih za socijalizam
na osnovu radničkog samoupravljanja i Jugoslaviju u avnojskim i
medunarđno priztnatim granicama.
Izgradnja besklasnog komunističkog društva, istorijski je zadatak
i krajnji cilj SKJ u Srbiji.
Obnovljeni SKJ u Srbiji je idejni i politički sledbenik i pravni
naslednik KPJ (KPS) i SKJ (SKS) u Republici Srbiji.
Član 2
SKJ u Srbiji deluje na osnovu naučnog socijalizma i jedinstvene
ideološke orijentacije sadržane u Programu i Statutu organizacije
SKJ u Srbiji.
Član 3
Demokratsko jedinstvo je osnosvni princip unutrašnjih odnosa, organizovanja
i delovanja SKJ u Srbiji njegovih članova, organizacija, foruma
i organa.
Član 4
Orgnizaciju SKJ u Srbiji sačinjavaju članovi i njihove organizacije.
…………………
II ČLANSTVO U SKJ U SRBIJI
Član 7
Član SKJ u Srbiji može biti svaki punoletan građanin Republike Srbije
koji prihvata Program i Statut SKJ i Statut Organizacije SKJ u Srbiji.
U članstvo u SKJ u Srbiji se prima na ličnu želju pojedinca. O prijemu
u članstvo u SKJ u Srbiji odlučuje Osnovna organizacija ili Organi.
Viši organ odlučuje oi prijemu pojedinaca značajnih za delovanje
SKJ.
Član 8
Obaveze člana SKJ u Srbiji su:
– Da pripada jednoj od osn. organizacija SKJ ili da je povezan sa
nekim od organa.
– Da učestvuje u radu svoje osn. organizacije i u drugim aktivnostima
SKJ.
– Da sprovodi odluke, stavove i zaključke svoje osn. organizacije,
organa i foruma SKJ i SKJ u Srbiji.
– Da ličnim primerom doprinosi ugledu i afirmaciji SKJ u sredini
u kojoj radi i živi.
– Da plaća partijsku članarinu.
– Da izvršava i ostale obaveze utvrđene ovim statutom i Statutom
SKJ.
Član 9
Član SKJ u Srbiji ima pravo:
– Da na sastancima i drugim skupovima osn. organizacije SKJ iznosi
i brani svoja mišljenja i argumentovano osporava druga mišljenja
i predloge.
– Da učestvije u predlaganju i izboru foruma i organa SKJ i predlaže
pitanja koja na njima treba razmatrati.
– Da prisustvuje sastancima na kojima se raspravlja o njegovom radu
i odgovornosti.
– Da podnese ostavku na funkciju i da istupi iz članstva SKJ.
………………
III ODNOSI U SKJ U SRBIJI
Član 11
Demokratsko jedinstvo izražava suštinu i sistem odnosa u SKJ u Srbiji
koje se zasniva na:
– Demokratskom metodu u pripremanju i donošenju odluka, stavova
i zakljucaka kroz ravnopravnu i argumentovanu raspravu.
– Obaveznosti odluka osnovnih organizaija, organa i foruma SKJ koje
usvoji većina za i svoje članove, i na organizovanom jedinstvenom
delovanju na njihovom sprovodenju.
– Obavezi članova, organizacija, foruma i organa SKJ da se pridržavaju
odluka i stavova i zakljucaka viših foruma i organa SKJ kojima se
ne narušavaju programske osnove i ravnopravnost republičkih organa
unutar jedinstvenog SKJ.
– Samostalnosti organizacija, foruma i organa SKJ u akcijama, zavisno
od uslova i situacije u kojima, pridržavajuci se Programa i Statuta
SKJ I Statuta SKJ u Srbiji.
Član 12
Politicke stavove i odluke u SKJ u Srbiji donose:
– Osnovne organizacije, komiteti i konferencije i statutarni i nadzorni
organi.
– Izvršni organi donose odluke i preduzimaju mere u okviru svoje
izvršne funkcije, na osnovu usvojene politike i stavova organa SKJ
koji su ih izabrali.
– Statutarni i nadzorni organi usvajaju odluke i zaklucke u delokrugu
svog rada, u skladu sa svojom funkcijom.
– Predlozi i zaključci radnih tela i drugih oblika rada postaju
obavezni kada ih usvoji odgovarajuca organizacija, odnosno ovalšceni
organ SKJ u Srbiji.
Član 13
Za odlučivanje u osnovnim organizacijama, organima, forumima i radnim
telima SKJ u Srbiji, potrebno je više od polovine članova.
Odluka je punovažna ako se za nju izjasni većina prisutnih članova
SKJ.
Član 14
Osnovne organizacije, organi i forumi dužni su da razmotre inicijative
i predloge članova, organa i radnih tela SKJ u Srbiji i ako ih usvoje
preduzimaju mere da ih realizuju
………………
Član 16
Kritika i samokritika pravo su i dužnost svakog člana, organa i
foruma SKJ u Srbiji.
Pravo i dužnost člana SKJ u Srbiji da iznosi svoje kriticko mišljenje
o stavovima i političkom ponašanju drugih komunista, svakog organa
i njihovih članova. Svoje tvrdnje član je dužan da argumentovano
obrazloži. Za mišljenje i kritiku koje je izneo član ne može da
snosi političku odgovornost.
Najstrože se disciplinski kažnjava zloupotreba ovih prava u cilju
malograđanskog ogovaranja i diskvalifikovanja organa.
Član 17
Kadrovska politika u SKJ u Srbiji ostvaruje se prvenstveno na klasnim
osnovama u skladu sa principom i politikom nacionalne ravnopravnosti.
Za rukovodeće funkcije u SKJ biraju se clanovi SKJ koji svojim moralnim
i radnim kvalitetima i političkom aktivnošću doprinose izgrađivanju
i doslednom sprovodenju politike SKJ u Srbiji.
prilikom kandiddovanja i izbora delegata, foruma i članova organa
SKJ u Srbiji treba obezbediti: regionalnu zastupljenost, odgovarajući
polni i starostni sastav, izmenljivost kadrova na funkcijama, obnavljanje
sastava i deakumulaciju funkcija.
Ovi principi nisu akumulativni i ne smeju narušavati akcionu sposobnost.
…………………
Član 19
Izbori u SKJ u Srbiji ostvaruju se na osnovu ovih principa:
– Svi forumi i organi su izborni.
– Izbori su po pravilu tajni, a po odluci biračkog tela mogu biti
javni.
– Redovni izbori u SKJ u Srbiji obavljaju se u rokovima koji su
utvrđeni Statutom SKJ u Srbiji i statutarnim odlukama. Prilikom
redovnog izbora sastav organa obnavlja se najmanje za jednu trećinu.
– Broj kandidata za izbor organa utvrđuje biračko telo, i po pravilu
je veći od broja koji se bira.
– Za svaki izbor potreban je prethodni pristanak kandidata, nepristanak
je dužan argumentovano obrazložiti.
…………………
IV ORGANIZOVANJE SKJ U SRBIJI
Član 27
Organizovanje SKJ u Srbiji vrši se na teritorijalnom i interesnom
principu.
Članstvo SKJ u Srbiji se organizuje u osnovne organizacije SKJ u
opštini, gradu, okrugu i pokrajini.
Član 28
Osnovni akcioni oblik organizovanja SKJ u Srbiji je Aktiv.
Osnovni orgnizacioni oblik SKJ u Srbiji je Osnovna organizacija
SKJ, gde članovi ostvaruju osnovna statutarna prava i obaveze ukoliko
nisu direktno povezani sa organom.
Odluku o formiiranju Aktiva i Osnovne organizacije donosi Opštinski
komitet ili viši organ u SKJ.
Za formiranje Osnovne organizacije potrebno je najmanje 10 članova.
Osnovna organizaija na izbornoj konferenciji bira sekretara i blagajnika
a veće organizacije i zamenika sekretara i sekretarijat.
V FORUMI I ORGANI SKJ U SRBIJI
Član 29
Forumi u SKJ u Srbiji su:
– Konferencija organizacije SKJ u Srbiji.
– Konferencije na ostalim nivoima organizovanja.
Organi SKJ u Srbiji su:
– Republički komitet SKJ u Srbiji.
– Komitet SKJ na ostalim nivoima organizovanja.
– Statutarne i nadzorne komisije na svim nivoima organizovanja SKJ.
………………
Član 33
Republicki komitet iz svog sastva bira predsednika Republickog komiteta
SKJ u u Srbiji.
Republički komitet razmatra rad SKJ i ostvarivanje politickih smernica
i zadataka koje je utvrdila konferencija organizacije SKJ u Srbiji,
i u tom okviru zauzima političke stavove i formuliše političku platformu
i zadatke o najvažnijim aktuelnim pitanjima.
…………………
Član 35
Republilčki komitet iz svog sastava bira predsednika Republičkog
komiteta SKJ u Srbiji i Izvršni komitet Republičkog komiteta SKJ
u Srbiji.
Manadat predsednika Republičkog komiteta SKJ u Srbiji i sekretara
IK RK SKJ u Srbiji traje četiri godine.
…………………
VI UCEŠĆE SKJ U SRBIJI NA IZBORIMA
Član 43
Odluku o izlasku na skupštinske i druge izbore za organe vlasti
u Republici Srbiji donosi Republicki komitet SKJ u Srbiji uz saglasnost
CK SKJ.
Izborni Program se donosi po istom postupku kao i odluka o izlasku
na izbore.
VII IZDAVAČKA DELATNOST, INFORMISANJE I PROPAGANDA
Član 44
Poslove politicke propagande, izdavačke, novinske i istraživačke
delatnosti, organizuje u skladu sa Programom i Statutom SKJ Republički
komitet SKJ u Srbiji.
Organi SKJ u Srbiji na svim nivoima organizovanja dužni su da blagovremeno
informišu članstvo o svojim aktivnostima.
VIII FINANSIRANJE I IMOVINA SKJ U SRBIJI
Član 45
Delatnost SKJ u Srbiji finansira se iz članarine, dobrovoljnih priloga,
od dobiti preduzeća ciji je osnivač, od korišćenja raspoložive imovine
i drugih izvora prihoda.
Ukupni prihodi raspoređuju se finansijskim planom, kojeg za svaku
kalendarsku godinu donosi Republicki komitet SKJ u Srbiji i Komiteti
na ostalim nivoima orgnizovanja.
Upravljanje, korišcenje i raspolaganje sredstvima SKJ u Srbiji bliže
se utvrduju opštim aktima koje donosi Republicki komitet SKJ u Srbiji.
Republički komitet imenuje blagajnika.
Osnovne organizacije i organi SKJ u Srbiji dužni su najmanje jednom
godišnje da upoznaju članstvo o plaćanju članarine, o raspodeli
i upotrebi sredstava kojima se finasira SKJ u Srbiji.
|